Thursday, August 12, 2010

Kewajiban Puasa

KEWAJIBAN BERPUASA

Firman Allah سبحانه وتعألي  dalam surah Al-Baqarah Ayat 183 hingga 185 yang bermaksud :

~ ((( 183 ))) ~
Wahai orang-orang yang beriman!  Diwajibkan  atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang sebelum kamu agar kamu bertakwa.

~ ((( 184 ))) ~
(Iaitu) beberapa hari tertentu. Maka barang siapa diantara kamu sakit atau dalam perjalanan (lalu tidak berpuasa), maka (wajib mengganti) sebanyak hari (yang dia tidak berpuasa itu) pada hari-hari yang lain. Dan bagi orang yang berat menjalankannya(*), wajib membayar fidyah , iaitu memberi makan seorang miskin. Tetapi barang siapa dengan kerelaan hati mengerjakan kebajikan(**), maka itu lebih baik baginya, dan puasa mu itu lebih baik bagimu jika kamu mengetahui.

(*) Orang sakit berat, orang yang sangat tua, orang yang hamil atau menyusui.
(**) Memberi makan kepada lebih dari seorang miskin untuk satu hari sebanyak satu mud.

 ~ ((( 185 )))~
Bulan Ramadan adalah (bulan) yang didalamnya diturunkan Al-Quran, sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeda (antara yang benar dan yang batil). Karena itu, barang siapa di antara kamu ada di bulan itu, maka berpuasalah. Dan Barang siapa sakit atau dalam perjalanan (dia tidak berpuasa), maka (wajib menggantinya), sebanyak hari yang di tinggalkannya itu, pada hari-hari yang lain.  Allah سبحانه وتعألي menghendaki kemudahan bagimu, dan tidak menghendaki kesukaran bagimu.  Hendaklah kamu mencukupkan bilangannya dan mengagungkan Allah سبحانه وتعألي  atas petunjukNYA yang diberikan kepadamu, agar kamu bersyukur.

~*~*~*~

No comments:

Post a Comment